EN
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 19 اسفند 1402
  • زمان مطالعه : 7 دقیقه

خمکاری لوله فولادی و انواع روش خم کاری لوله

خمکاری لوله فولادی و انواع روش خم کاری لوله

صنعت فولاد یکی از مهم ترین صنایع تمدن بشری است که عمر چندین ساله دارد و نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می کند. البته این صنعت نیز مانند سایر صنایع جوامع امروزی به مرور دچار تغییرات متعددی شده است و از آن جایی که در حال حاضر جزء صنایع مهم و تأثیر گذار عصر امروزی به شمار می آید ما قصد داریم در ادامه به صورت اختصاصی در مورد یکی از پروسه های مهم آن تحت عنوان خم کاری قطعات فولادی صحبت کنیم و روش های انجام آن را به طور دقیق مورد بررسی قرار بدهیم. به شما نیز پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا با بهترین روش های خم کاری قطعات فولادی آشنا شوید و بتوانید اهمیت آن ها را درک کنید.

خمکاری لوله فولادی چیست و انواع روش خمکاری لوله:

خم کاری یک پروسه صنعتی است که برای شکل دادن به قطعات فلزی طراحی شده است. این روش که در صنعت ساخت تجهیزات فلزی بسیار پر کاربرد است، تکنیک های دارد. البته  هر کدام از تکنیک های آن برای تولید محصولات خاصی طراحی شده اند و از آن جایی که میان این روش های از لحاظ فنی تفاوت زیادی وجود دارد ما در ادامه به طور مفصل در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد و جزئیات این مبحث را به طور دقیق مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.

روش های خمکاری لوله فولادی:

برای خمکاری لوله فولادی روش های متعددی وجود دارد که مهم ترین آن ها نیز به شرح ذیل است:

خمکاری لوله به روش گرم 

یکی از پر کاربرد ترین روش هایی که برای خم کردن لوله های فولادی به کار گرفته می شود، روش گرم است. در این روش قسمت مورد نیاز به صورت مستقیم حرارت داده می شود و به اشکال مختلفی در می آید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که این روش بیشتر برای فلزاتی که میزان کربن آن ها زیاد است و حالت شکننده دارند، مناسب است.

 

Pipe-bending-by-thermal-method

 

خمکاری لوله به روش سرد

روش دیگری که برای خم کردن فلزات وجود دارد روش سرد است. این نوع روش که در دمای معمولی اتاق اجرا می شود، تکنیک های متعددی دارد که مهم ترین آن ها  پیچاندن قطعات فولادی دور یک سری قالب مخصوص است.

 

Cold pipe bending

 

خمکاری لوله به روش القایی 

از دیگر روش هایی که برای خم کردن صنایع فولادی وجود دارد می توان به روش خم کردن القایی اشاره کرد. این روش یکی از بهترین و جدیدترین روش هایی است که برای این پروسه وجود دارد و برای خم کاری قطعات بزرگ و قطور فولادی بسیار مناسب است. 

 

Pipe-bending-by-induction-method

 

 

** مطالعه بیشتر : ساخت مخازن تحت فشار به روش جوشکاری و روش فورجینگ **

 

بهترین روش برای خمکاری لوله های فولادی:

یکی از مهم ترین مباحثی که در مورد پروسه خم کاری لوله فولادی وجود دارد، این است که کدام یک بهتر و کاربردی تر اند؟ در حقیقت فعالان صنعت فولاد می خواهند بدانند کدام یک از این سه روش مزیت بیشتر و ضرر کمتری دارند؟ از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است ما اینک مزیت ها و معایب این سه روش اصلی خم کاری فلزات را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار می دهیم: 

مزیت های خمکاری لوله فولادی به روش گرمایی 

مهم ترین مزیت های روش گرم در قیاس با سایر روش ها به شرح ذیل است:

• عدم محدودیت 

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های روش گرمایی این است که برای هر نوع قطعه ای که لازم باشد می توان از آن استفاده کرد و از لحاظ کارایی هیجگونه محدودیتی وجود ندارد.  

• کنترل کردن ضخامت قطعات 

از دیگر مزیت های این روش این است که با استفاده از آن به راحتی می توان ضخامت قطعات فولادی را کنترل کرد و آن ها را به صورت دلخواه درآورد.

معایب خمکاری لوله به روش گرمایی 

روش گرمایی یک سری معایب دارد که به طور مثال نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد: 

• مصرف بیش از حد انرژی 

یکی از مهم ترین معایب روش گرمایی این است که در طول استفاده از آن، انرژی زیادی صرف می شود و تولید کننده باید هزینه سنگینی بابت اجرای آن بپردازد.

• زمان بر بودن 

از دیگر معایب مهم روش خم کاری گرم این است که پروسه ای طولانی و زمان بر است. با این اوصاف در صورت سفارشی بودن کار، نمی توان از این روش استفاده کرد. 

• آسیب زدن به قطعات 

یکی دیگر از معایب این روش این است که در برخی مواقع به قطعات آسیب می زند و آن ها را چروک و لب پر می کند

مزیت های خمکاری لوله به روش سرد 

خمکاری لوله فولادی به روش سرد که به عنوان قدیمی ترین تکنیک خم کردن قطعات فولادی از آن یاد می شود،  مزیت های متعددی نسبت به سایر روش ها دارد که به عنوان مثال نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• به صرفه بودن 

برای استفاده از روش خم کاری لوله به روش سرد نیازی نیست هزینه زیادی صرف شود و انتخاب آن از لحاظ اقتصادی کاملاً به صرفه است. 

• عدم آسیب زدن به قطعات 

از دیگر مزیت های خمکاری به روش سرد این است که با انجام آن احتمال آسیب دیدن قطعات فولادی به حداقل می رسد و محصولات نهایی از لحاظ ظاهری زیباتر خواهند بود. 

• حفظ خواص مکانیکی و شیمیایی قطعات 

یکی از مهم ترین مزیت های روش خم کاری سرد  این است که با انجام آن خواص مکانیکی و شیمیایی قطعات فولادی تغییر نمی کند و قابلیت های آن همچنان به قوت خود باقی خواهند ماند. 

معایب خمکاری لوله به روش سرد

خمکاری لوله به روش سرد نیز مانند سایر تکنیک های صنعتی یک سری معایب دارد که مهم ترین آن ها نیز وجود محدودیت در ضخامت و میزان خم کاری قطعات است. به عبارت بهتر یکی از مهم ترین معایب روش خم کاری سرد در مقایسه با سایر روش های خم کاری این است که برای شکل دادن تمام قطعات نمی توان از آن استفاده کرد و همیشه کاربردی نیست. 

مزیت های خمکاری لوله فولادی به روش القایی 

خمکاری لوله فولادی به روش القایی به عنوان جدید ترین روش خم کاری لوله فولادی ، از مزیت های متعددی وجود دارد که مهم ترین آن ها شامل موارد زیر اشاره می شود: 

• امکان کنترل کردن دقیق فرآیند خم کاری لوله

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مزیت های خم کردن لوله به روش القایی ؛ این است که از طریق آن فرآیند شکل دهی به قطعات فولادی به صورت دقیق تر انجام می شود و اجرای جزئیات راحت تر خواهد بود. 

• سرعت بالا

در خم کاری لوله به روش القایی؛ خم کردن لوله ها با استفاده از جدید ترین و به روز ترین تجهیزات انجام می شود، به همین دلیل این روش یکی از سریع ترین روش های خمکاری لوله های فولادی است و سرعت بالایی دارد.

• به صرفه بودن هزینه های خم کاری لوله به روش القایی

هزینه استفاده از روش خم کردن لوله به صورت القایی، بسیار مناسب است و صنایع نوپا به راحتی می توانند از آن بهره ببرند. 

معایب خمکاری لوله به روش القایی

روش القایی هم  مثل سایر روش های خمکاری لوله، بدون نقص نیست و یک سری معایب دارد. اصلی ترین آن ها نیز به شرح ذیل است: 

• زمان بر بودن 

اصلی ترین عیبی که متوجه خمکاری لوله به روش القایی می شود، این است که برای انجام آن باید زمان زیادی اختصاص داده شود این مسأله در شرایط اورژانسی که زمان حرف اول را می زند، به هیج وجه مطلوب نیست.

• عدم ناسازگاری با همه فلزات 

یکی دیگر از معایب روش خم کاری لوله به روش القایی این است که برای همه فلزات مناسب نیست و ممکن است به آن ها آسیب بزند. 

 

** همچنین میتوانید از محصولات و خدمات اسپاد صنعت پرتیکان دیدن فرمایید.** 

 

تجهیزات اصلی صنعت خمکای لوله 

بعد دیگر پروسه خم کاری لوله، تجهیزات مورد نیاز انجام این کار است که از قضا بخش مهم این پروسه است و اهمیت ویژه ای دارد، به همین دلیل نیز ما اینک مهم ترین تجهیزات مورد نیاز این پروسه را به شما معرفی می کنیم: 

 

bemding-machine

 

• دستگاه پرس خم کن لوله

یکی از مهم ترین دستگاه هایی که برای خم کاری لوله های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه پرس خم کن است که از طریق تحت فشار قرار دادن فلزات آن ها را حالت می دهد و شکل آن ها را تغییر می دهد.

• خم کن های ستونی 

دستگاه دیگری که در حوزه خم کاری لوله های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد، خم کن ستونی است که در دو نوع ساده و لقمه ای به بازار عرضه می شود. این دستگاه برای خم کاری ورق های فولادی کم کربن که میزان ضخامت آن ها بین 3 تا 6 میلی متر  باشد، مناسب است. 

• خم کن نورد 

از دیگر تجهیزات صنعت خم کاری فلزات می توان به دستگاه خم کن نورد اشاره کرد. این دستگاه که یکی از مهم ترین تجهیزات صنعت تولید قطعات فولادی محسوب می شود، از یک سری غلطک فولادی سنگین تشکیل شده و به راحتی می تواند به قطعات فولادی حالت بدهد. 

• دستگاه های خم کننده جعبه و قالب 

دستگاه دیگری که می خواهیم به شما معرفی کنیم، دستگاه خم کننده جعبه و قالب است. این دستگاه به گونه ای طراحی شده است که قدرت منحصر به فردی دارد و می تواند ضخیم ترین فلزات را به حالت دلخواه در بیاورد.   

• دستگاه پرس برک 

یکی دیگر از دستگاه هایی که در صنعت خم کاری مورد استفاده قرار می گیرد، دستگاه پرس برک نامیده می شود. این دستگاه که برای خم کردن ورق های فلزی با زاویه بیش از نود درجه مورد استفاده قرار می گیرد یک دستگاه قدرتمند و منحصر به فرد است که جزء دستگاه های مهم و کاربردی صنعت فولاد به شمار می آید و نقش قابل اهمیتی در این حرفه بازی می کند. 

برچسب ها :
  • #خم کردن لوله
  • # خمکاری لوله فولادی
  • # روش های خم کردن لوله فولادی
اشتراک گذاری: