EN
  • دسته بندی : مقالات
  • درتاریخ : 20 آبان 1402
  • زمان مطالعه : 15 دقیقه

رول مقاطع پروفیلی چیست و چه کاربردی دارد؟

رول مقاطع پروفیلی چیست و چه کاربردی دارد؟

رول مقاطع پروفیلی چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از پرکاربردترین مقاطع در صنعت رول های پروفیلی هستند و برای ساخت و ساز لوازم متعددی مورد استفاده قرار می گیرند. درون این رول ها توخالی بوده و مزیت های زیادی نسبت به سایر صنایع دارند. رول مقاطع پروفیلی با دو روش ساخته می شود و از لحاظ شکل و ابعاد چند دسته بندی دارد. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی ویژگی های رول مقاطع پروفیلی و کاربردهای آن بپردازیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

پروفیل چیست؟

پروفیل ها مقاطع تو خالی هستند که از جنس آهن ساخته می شوند. از لحاظ سایز، نوع و ضخامت متفاوت هستند و همین عوامل تعیین کننده قیمت آن می باشند. اصطلاح پروفیل به مقاطع طویل و ثابت گفته می شود که ویژگی های منحصر به فردی دارند.

روش تولید مقاطع پروفیلی

برای تولید پروفیل از چند روش استفاده می شود که هر یک مزایای و معایبی دارند و سازندگان بر اساس شرایط یکی از روش های برای ساخت در صنعت به کار می برند.

روش تولید مستقیم

در این روش ورق ها از بخشی به نام گیوتین رد می کنند تا به سایز مد نظر درآیند. سپس لبه های ورق را با جوش فرکانسی به هم وصل می کنند و در شکل گیری پروفیل تکمیل می شود. در روش مستقیم پروفیل ها توسط قالب تحت فشار قرار می گیرند و نیرویی از طرف حرارت جوش بر آن ها اعمال می شود. برای ایجاد پیچ و خم در پروفیل ها باید نیرویی از طرف پیچش گیر بر قطعات آهنی اعمال گردد. در آخر پروفیل ها به وسیله اره در قطعه های 66 متری بریده می شوند و پس از کنترل کیفیت و بسته بندی به مرحله فروش می رسند.
در روش تولید مستقیم پروفیل های با کیفیتی تولید می شوند. زاویه قطعات پروفیلی در روش مستقیم تیز بوده و خط جوش ثابتی دارد. علاوه بر آن ابعاد پروفیل ها دقیق است. این روش تولید انحنای بسیار کمی در پروفیل ایجاد می کند که یک مزیت به حساب می آید. جوش ثابت در بخش بالایی دیواره پروفیل انجام می شود.

روش تولید غیر مستقیم

در این روش ابتدا پروفیل ها را به شکل لوله می سازند و سپس لبه های آن را جوش می زنند. بعد از اعمال فشاری که در قسمت پیچش گیر و سایزینگ به قطعات وارد می شود، شکل های مختلفی برای پروفیل به وجود می آید. سرعت تولید در روش غیر مستقیم بیشتر از روش های دیگر است. با این حال دقت روش غیر مستقیم در اندازه اضلاع، زوایای مقاطع، انحنای سطح و... پایین تر است.

انواع پروفیل و کاربرد آن ها

مقاطع پروفیلی از لحاظ شکل متفاوت بوده و در مربعی و مستطیلی ساخته می شوند. کاربرد پروفیل ها بر اساس شکل و ویژگی هایی که دارند متفاوت است. در ادامه با انواع پروفیل ها آشنا می شویم:

پروفیل سبک

دلیل نام گذاری این پروفیل ضخامت کم و وزن سبک آن است. سطح مقطع پروفیل های سبک به شکل دایره، چهارگوش و سه گوش است. از مقاطع پروفیلی سبک در ساخت خودرو، صنایع هوایی، مبلمان خانگی و اداری، انواع تجهیزات و ... استفاده می شود.

پروفیل سنگین

ضخامت پروفیل سنگین را بیشتر از 1.5 میلی متر در نظر می گیرند و متریال ساخت آن ورق های سیاه هستند. این مقاطع از سختی سطح بسیار کمی برخوردار هستند و جوش پذیری آن ها بالا است. پروفیل سنگین مقاومت خمشی و پیچشی بالایی را در بین محصولات صنایع دارند. از این نوع پروفیل در ساخت و سازهایی مانند ماشین آلات سنگین، پنجره سازی، دستگاه های صنعتی و... استفاده می شود.

پروفیل زد

سطح مقطع این نوع پروفیل به شکل حرف Z است و از پروفیل های باز به حساب می آیند. شکل خاص این پروفیل ها با کمک دستگاه های فوق پیشرفته و دقیق ساخته می شود که اتوماتیک بوده و دقت و حساسیت بالایی دارند. ضخامت پروفیل زد از 2.5 تا 3 میلی متر و ارتفاع آن 16 تا 22 میلی متر تعیین می شود.
برای ساخت سازه های صنعتی، الکترونیکی، سیستم های اتوماسیون، سازه فولادی، ساختن انواع تیرک، ستون و سقف از پروفیل های زد استفاده می کنند.

پروفیل سی

نام این پروفیل به دلیل شکل C سطح مقطع آن انتخاب شده است. بیشترین کاربرد پروفیل سی یا پرلین سی در ستون سازه ها، دیوار، سقف، بخش های مختلف صنعتی و... می باشد. پروفیل سی را با ورق های گالوانیزه می سازند؛ به همین دلیل مقاومت این مقاطع در برابر رطوبت بالا بوده و دوام بالایی نسبت به خوردگی دارند.

پروفیل آبرو

شکل ظاهر پروفیل های آبرو با انواع دیگر پروفیل متفاوت است. دلیل نامگذاری این پروفیل كاربرد آن است. در واقع از پروفیل های آبرو برای گذر آب استفاده شده و سبب تخلیه برف و باران سقف می شود. کاربرد آن در ساخت پارکینگ، شیروانی، استفاده در مزارع برای کنترل عبور آب، محل نگهداری حیوانات و... است. به دلیل اینکه پروفیل آبرو با رطوبت در تماس مستقیم است، آن را از جنس گالوانیزه می سازند تا استحکام بیشتری داشته باشد.

پروفیل گالوانیزه

این نوع پروفیل را با ورق های گالوانیزه می سازند و یکی از کاربردی ترین انواع پروفیل در صنعت است. از این پروفیل برای ساختمان سازی و بخش های مختلف لوازم خانگی استفاده می شود. در صنعت برای پروفیل گالوانیزه ضخامت 2 تا 5 میلی متر را در نظر می گیرند. این سایز برای ساخت درب و پنجره مناسب است. سایز 400 میلی متری پروفیل گالوانیزه تولید می شود که برای بخش های دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.

پروفیل درب و پنجره

در دو نوع فلزی و غیر فلزی وجود دارد. پروفیل درب و پنجره که در بازارها به فروش می رسند از جنس استیل، آلومینیوم، UPVC و استیل ساخته می شوند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند.
در این مقاله سعی کردیم به بررسی انواع پروفیل و کاربرد آن در صنعت بپردازیم. همانطور که گفته شد پروفیل در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و در صنعت آن را به صورت رول های با وزن مختلف آماده فروش می کنند. قیمت این پروفیل ها بر اساس قیمت آهن تعیین می شود و متغیر است.

برچسب ها :
  • #رول مقاطع پروفیلی
  • #پروفیل
اشتراک گذاری: